Klachten

Ontevreden of een klacht?
Ben je ergens ontevreden over of heb je een klacht over onze zorg?
Daar willen we graag iets aan doen!
Alle medewerkers staan open voor een gesprek. Ga daarom gerust het gesprek aan met de betreffende medewerker. Een open gesprek biedt namelijk vaak al een goede oplossing. Leidt dit niet tot het gewenste resultaat, neem dan contact op met de leidinggevende van de medewerker. Vraag gewoon even aan de betreffende medewerker wie de leidinggevende is en vraag of die contact met je kan opnemen. En mocht het allemaal niet lukken, stuur dan gerust een mailtje naar info@regionaalautismecentrum.nl. Vermeldt dan kort waar het over gaat en we nemen contact me je op.

Vind je het te moeilijk of lukt het niet om jouw klacht bespreekbaar te maken met de medewerker en/of de leidinggevende en wil je daar ondersteuning bij? Dat kan eventueel via een onafhankelijke vertrouwenspersoon van Zorgbelang Nederland. Meer informatie daarover via Zorgbelang Nederland.
Het is ons streven om samen in gesprek te gaan en zo jouw onvrede of klacht op te lossen. Dat lukt gelukkig bijna altijd. Soms komt het toch voor dat een klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost. Je kunt dan het Klachtenportaal Zorg inschakelen. Dit is een onafhankelijke externe organisatie die kan meehelpen om je klacht over onze zorg op te lossen. Meer informatie hierover vind je op de website van Klachtenportaal Zorg.

Welke klachtenprocedures zijn er ook al weer?

Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

Bestaat uit:

  • Een klachtenprocedure en/of bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
  • Toegang tot de Geschillencommissie KPZ, voor een bindende uitspraak over een behandelde klacht. U kunt de klacht als geschil voorleggen aan de geschillencommissie als u niet tevreden bent over de door ons geboden oplossing na het doorlopen van de klachtenprocedure.


Wkkgz zorg is alle zorg, denk aan Wlz en Pgb zorg. Uitgesloten zijn: Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet, onvrijwillige/gedwongen zorg (hier gelden Wzd en Wvggz) en WMO zorg bij zorgaanbieders die uitsluitend WMO zorg bieden.

Bestaat uit:

  • Een klachtencommissie die na hoor en wederhoor een uitspraak doet over de mate van de gegrondheid van een klacht.


De WMO procedure wordt alleen gevoerd als de zorgaanbieder uitsluitend Wmo zorg levert en de gemeente van mening is dat deze klachtenprocedure volstaat. Anders wordt de Wkkgz procedure gevolgd.

Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet

Bestaat uit:

  • Rechtstreekse toegang tot de klachtencommissie Jeugdzorg voor een uitspraak over de gegrondheid van een klacht (of onderdelen daarvan) aangevuld met een advies aan de zorgaanbieder;
  • Klachtenportaal Zorg biedt altijd bemiddeling aan voor klagers die verwachten dat de klacht op die wijze opgelost zou kunnen worden.

Bestaat uit:

  • Een klachtencommissie die binnen 2 tot 4 weken een uitspraak doet over de maatregel waar de klacht over gaat.

De Wzd is van toepassing als er onvrijwillige zorg wordt geleverd aan mensen met een verstandelijke beperking, of een psychogeriatrische aandoening. De zorgorganisatie dient een Wzd beleid te voeren en daarin deze klachtenregeling als extra optie te hebben gekozen.
De klachtenreglementen vindt u op de website van klachtenportaalzorg.

Wet Zorg en dwang, de Wzd

Vervolg

Is de klacht na bovenstaande stappen niet voldoende opgelost en ben je nog niet tevreden, dan kun je de klachtenprocedure met een externe, onafhankelijk partij voortzetten. 

Je kunt dan zonder tussenkomst van het Regionaal Autisme Centrum direct contact opnemen met het Klachtenportaal Zorg, zie voor meer informatie: www.klachtenportaalzorg.nl

Privacy

Alle schriftelijke registratie met betrekking tot de ingediende klacht wordt uiterlijk 2 jaar na afhandeling verwijderd uit ons systeem.

Aanmelden voor wonen

Voor meer inlichtingen of voor aanmelden bij het Regionaal Autisme Centrum 
bel maandag t/m donderdag van 09.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur. Vrijdag: van 9.00 tot 12.00 uur naar:

Waar ben je naar op zoek?

Zoek je iets op onze website en kun je het niet vinden? Misschien helpt onze zoekfunctie je wel verder. Kun je het dan alsnog niet vinden, neem dan gerust contact met ons op!

Contactgegevens

Schootense Loop 2
5708 HX  Helmond
Nederland

Algemene mail
Clientbureau mail

Ons clientbureau is telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 9.00 – 12.30 uur en van 13.00 – 16.00 uur. Op vrijdag van 9.00 – 12.30 uur.

Stuur ons een e-mail

Neem telefonisch contact op

Het RAC is telefonisch bereikbaar van:
maandag t/m vrijdag 08.30 –  12.00 uur en 13.00 – 17.00 uur.

Ons clientbureau is telefonisch bereikbaar van:

Ma- do: 9.00 uur – 12.00 uur en in de middag van 13.00 uur – 16.00 uur.

Op vrijdag alleen in de ochtend van 9.00 uur – 12.00 uur.